Sömnproblem

Christer Dahlqvist, Leg läk.
Specialist i Allmänmedicin och Företagshälsovård

Tyngdtäcke har sedan flera år rekommenderats av sjukvården och lånats ut till individer med svår sömnstörning och nattlig oro. Nu har tyngdtäcket upptäckts av friska individer med sömnstörningar, som trots att de försökt följa alla råd om att ha mörk, svalt och tyst i sovrummet samt frånvaro av smartphone och Tv-tittande 1 timme innan önskad sömn, ändå lider av sömnsvårigheter.

Är du en av dem som trots att du försökt med sömnhygien har svårt att somna, vaknar flera gånger per natt, eller vaknar för tidigt på morgonen, så tycker jag att nästa steg är att prova med att sova med ett tyngdtäcke. Du kommer då att minska dina insomningssvårigheter, nattliga uppvaknanden, för tidigt uppvaknande och få bättre sömnkvalitet. Vid statiskt tryck mot huden frisätts nämligen hormon, som dämpar stress, ger lugn och bättre sömn.
Att vakna utvilad, med tillräcklig djupsömn och REM-sömn (drömsömn) under natten, redo att möta den moderna människans stressiga dag, kräver bra sömn och återhämtning. Under sömnen rensar din hjärna ut slaggprodukter och sorterar bort dagens störande upplevelser. Det är också under sömnen, som minnet skapas. En förutsättning för att klara nästa dag på ett bra sätt, är att du fått tillräcklig sömn med bra kvalitét.

Tyngdtäcket finns i olika tyngder. Standardrekommendationen är att täcket ska väga ungefär 10 % av din kroppsvikt, men detta kan vara individuellt. Tyngden i Calmalife täcket skapas av små glaskulor i täcket, som följer kroppens konturer och ger ett behagligt tryck, som leder till en djupare och bättre sömn, på grund av frisättning av må-bra-hormoner.
Jag har flera patienter, som efter mångåriga sömnproblem, efter byte till tyngdtäcke, nu sover hela natten, med bättre sömnkvalitet som följd.
Christer Dahlqvist, Leg läk. Specialist i Allmänmedicin och Företagshälsovård